وبلاگ

انواع سموم و کودهای کشاورزی

سموم دفع آفات کشاورزی چیست؟

سموم دفع آفات کشاورزی مواد شیمیایی هستند. این مواد به منظور از بین بردن آفات مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی، سموم شیمیایی دفع آفات یک ماده شیمیایی یا یک عامل بیولوژیکی مانند ویروس، باکتری، ضد میکروب یا ضد عفونی کننده است که باعث مهار  و کشتار آفات می شود.

استفاده از سموم دفع آفات کشاورزی به قدری متداول است که اصطلاح آفت کش ها اغلب به عنوان مترادف با محصول محافظت از گیاه  استفاده می شوند. این ماده معمولاً برای از بین بردن یا کنترل انواع آفات کشاورزی استفاده می شود. سموم ممکن است به محصولات زراعی و دامی آسیب برسانند و بهره وری مزرعه را کاهش دهند. متداول ترین نوع از انواع سموم و کودهای کشاورزی، حشره کش ها نام دارند. این سموم برای دفع آفات و حشرات کاربرد دارند.

کودهای کشاورزی

سازمان غذا و کشاورزی (FAO) سموم دفع آفات را به این شرح تعریف کرده است:

هر ماده یا مخلوطی از موادی که برای پیشگیری، از بین بردن یا کنترل هرگونه آفت از جمله بیماری انسان یا حیوانات، گونه های ناخواسته گیاهان یا حیوانات در نظر گرفته شده است که باعث ایجاد صدمه در حین تولید یا تداخل در تولید، فرآوری، ذخیره سازی، حمل و نقل یا بازاریابی می شود. مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، محصولات چوبی و خوراک حیوانات، یا موادی که ممکن است برای کنترل حشرات، آراکنیدها یا سایر آفات موجود در بدن در حیوانات تجویز شود.
انواع سموم کشاورزی دفع آفات بر اساس نوع آفت:

سموم با توجه به انواع آفاتی که می کشند گروه بندی میشوند:

  • حشره کش ها – حشرات
  • علف کش ها – گیاهان
  • جوندگان _ جوندگان
  • باکتریها – باکتریها
  • قارچ کش ها – قارچ
  • لاروییدها – لاروها

سموم کشاورزی تجزیه پذیر

زیست تخریب پذیر مواردی است که میکروبها و سایر موجودات زنده می توانند آن را به ترکیبات بی ضرر تقسیم کنند.

سموم کشاورزی ماندگار

مواد ماندگار موادی هستند که ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد تا تجزیه شوند.

روش دیگر برای طبقه بندی سموم، در نظر گرفتن مواردی است که در فرم های شیمیایی ذکر شده اند یا از یک منبع مشترک یا یک روش تولید شده اند.

سموم دفع آفات شیمیایی بر اساس ترکیبات شیمیایی

ارگانوفسفات

بیشتر ارگانوفسفات ها حشره کش هستند. مکانیسم آنها به این گونه است که در آنزیم تنظیم کننده انتقال عصبی اختلال ایجاد می کنند.

كربامات

مکانیسم عملکرد دفع آفات کربامات مشابه ارگانوفسفره می باشد. با این حال، اثرات آنزیمی معمولاً برگشت پذیر هستند.

حشره کش های ارگانوکلر

این حشره کش ها معمولاً در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. اما در حال حاضر بسیاری از کشورها به دلیل اثرات سلامتی و محیطی و پایداری آنها (مثلاً DDT، کلردان و سمسفن) از حشره کش های ارگانوکلرین استفاده نمی کنند.

در این زمینه، صنایع آرال شیمی با تکیه بر تولید محصولات ارگانیک و دوستدار محیط زیست، توانسته است یک ماده بسیار قوی و سازگار با محیط زیست و گیاهان را به نام پروکسی آنتی باگ تولید نماید. این ماده برای دورکردن حشرات و آفات گیاهان و درختان استفاده می شود. پروکسی آنتی باگ (Proxi Anti Bug) دشمن حشراتی مانند مگس مدیترانه ای است که از آفات مضر برای مرکبات می باشد.

کودهای کشاورزی

پیریدروئید

این سم مصنوعی از پیرترین، سموم دفع آفات طبیعی است. این سم در گل داودی یافت می شود. آنها به گونه ای ساخته شده اند که ثبات خود را در محیط به حداکثر می رسانند.

علف کش های سولفونیل اوره

علف کشهای سولفونیل اوره برای کنترل علفهای هرز مانند پیریتوبیاک سدیم، سیکلوسولفامورون، بیسپیریباک سدیم، ترباسیل، سولفومتورون-متیل سولفوسولفورون، ریمسولفورون، پیرازوسولفورون-اتیل، ایمازوسولفورون، نیسولوسولفولون، اسانوسولفولون، سولفولون مایع، سولفولون مایع متیل، اتوکسی سولفورون، کلریمورون-اتیل، بنزولفورون-متیل، آزیمسولفورون و آمیدوسولفورون.

سموم بیولوژیکی

سموم بیولوژیک انواع خاص سموم هستند. این سموم از مواد طبیعی مانند حیوانات، گیاهان، باکتریها و مواد معدنی خاص تشکیل می شوند.

نمونه ای از سموم دفع آفات

نمونه هایی از سموم دفع آفات؛ قارچ کش ها، علف کش ها و حشره کش ها هستند. نمونه هایی از سموم دفع آفات شیمیایی خاص عبارتند از: گلیفوزات، آسفات، دیت، پروپوکسور، متالدئید، اسید بوریک، دیازینون، دوربان، DDT، مالاتیون و غیره.

مزایای سموم دفع آفات

مهمترین مزیت سموم دفع آفات محافظت از محصولات زراعی در مقابل حشرات و سایر آفات است.

  • کنترل آفات و بیماریهای گیاهی.
  • ارگانیسم هایی که به فعالیت ها و ساختارهای دیگر انسان آسیب می رسانند.

اثرات سموم دفع آفات

مواد شیمیایی سمی موجود در این مواد به گونه ای طراحی شده اند که به طور عمدی در محیط آزاد شوند. هدف استفاده از سموم، دفع آفات خاص است. اما برخلاف میل فرد مصرف کننده، سموم وارد هوا، آب، رسوبات و حتی غذا می شوند.

سموم شیمیایی دفع آفات با خطرات سلامتی انسان ارتباط دارد. از اثرات کوتاه مدت مانند سردرد و حالت تهوع گرفته تا اثرات مزمن مانند سرطان ، آسیب باروری.

استفاده از این موارد همچنین تنوع زیستی عمومی در خاک را کاهش می دهد. در صورت عدم وجود مواد شیمیایی در خاک، کیفیت آن بالاتر می باشد. افزایش کیفیت خاک با افزایش محصولات کشاورزی همراه است.

اثرات سموم دفع آفات

کودهای شیمیایی؛ انواع و کاربردهای آنها

کودهای شیمیایی در کشاورزی مواد غذایی گیاهان محسوب می شوند. بر اساس فرآیند تولید، آن ها را به سه دسته تقسیم می کنند: کود شیمیایی، کود آلی و کودهای بیولوژیکی.

کودهای شیمیایی (کود مصنوعی)

کودهای شیمیایی نقش مهمی در افزایش تولید محصولات زراعی دارند. مواد مغذی اصلی موجود در کودهای معدنی شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. این مواد در مرحله رویشی و تولید مثل رشد گیاه تأثیر می گذارد.

 مزایای استفاده از کودهای شیمیایی

از جمله انواع سموم و کودهای کشاورزی، کودهای شیمیایی هستند. این مواد مواد مغذی محلول را در دسترس گیاهان قرار می دهد. بنابراین تاثیر مستقیم و سریع دارند. قیمت کودهای شیمیایی نسبت به کودهای آلی پایین تر و رقابتی تر هستند.

مواد مغذی در این کودها زیاد است. درحالیکه گیاهان برای رشد مقادیر کمتری نیاز دارند.

مضرات کودهای شیمیایی

استفاده از کودهای شیمیایی به تنهایی در کشاورزی فایده ای ندارد زیرا باعث تخریب خاک می شود. تخریب با از بین رفتن ماده آلی حاصل می شود. بنابراین تعادل مواد مغذی از بین می رود و عملکرد محصول پایین می آید.

به دلیل حلالیت زیاد، تا ۷۰ درصد کودهای معدنی را می توان از طریق شستشو، دفع نیتروژن و فرسایش از بین برد و باعث کاهش کارایی آنها شد.

استفاده بیش از حد می تواند منجر به اثرات منفی مانند آبشویی، آلودگی منابع آب، از بین رفتن میکروارگانیسم ها و حشرات دوستانه، حساسیت زراعی در برابر حمله به بیماری، اسیدی شدن یا قلیایی سازی خاک یا کاهش باروری خاک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− پنج = 3