وبلاگ

ضروری ترین ابزار باغبانی که به آن نیاز دارید

باغبانی و ابزار مورد نیاز

همانطور که می دانید باغبانی یکی از فعالیت های سرگرم کننده است که گاهی از آن به عنوان یک شغل و گاه نیز به عنوان سرگرمی یاد می شود. این فعالیت خود نیازمند به ابزاری است که در دو نوع تقسیم بندی شده است که عبارتند از: ابزارهای دستی و ابزارهای ماشینی.

برخی از ابزارها هستند که برای انجام فعالیت باغبانی لازم و ضروری می باشند از این رو مهمترین و ضروری ترین آنها عبارت است از:

1-بیل

یکی از مهمترین و اصلی ترین ابزار باغبانی، بیل است که عمل کندن زمین و برداشت خاک را انجام می دهد. این ابزار از جمله پر کاربرد ترین آنهاست که تیغه آن دارای انواعی است و هر یک از آنها کاربردهای مختلف دارد. نکته قابل توجه این است به هر اندازه خاک سفت تر باشد لازم است بیل نوک تیز تر باشد.

2-چنگک باغی

از دیگر ابزارهای ویژه باغبانی چنگک است که دارای دندانه هایی است. مهمترین کاربرد آن در جابجایی و پوک کردن خاک می باشد که مراحل مقدماتی باغبانی است. از این وسیله برای از بین بردن ریشه های علف هرز نیز می توان استفاده کرد.

3دستکش باغبانی

باغبانی و ابزار مورد نیاز

از دیگر لوازم باغبانی دستکش مخصوص است که برای این فعالیت الزامی است. سلامتی و محافظت از دست در طی انجام تمامی فعالیت ها امری مهم و اساسی است و در زمان باغبانی به دلیل اینکه دست به طور مستقیم با خاک در تماس است استفاده از دستکش ضروری است. توصیه می شود از دستکش های مقاوم استفاده شود تا از آسیب رسیدن به دست در اثر تماس با خاک و حشرات و نور خورشید جلوگیری شود

4قیچی

از دیگر ابزار مهم و پرکاربرد در باغبانی قیچی است که دارای انواع مختلف می باشد. از مهمترین کاربردهای این ابزار بریدن و کوتاه کردن شاخه های کوچک درخت، انواع هرس و… است. نکته قابل توجه این است از قیچی همچنین برای کوتاه کردن چمن و شمشادها نیز استفاده می شود لذا در زمان خرید برای راحتی کار خود باید نوع سبک آن را انتخاب نمایید

5بیلچه باغبانی

باغبانی و ابزار مورد نیاز

همانطور که از نام آن پیداست بیلچه به نوع کوچک شده بیل گفته می شود که از جمله اصلی ترین ابزارها در باغبانی به شمار می رود. چنانچه بخواهیم کاربرد این ابزار را بررسی کنیم باید به کندن زمین، ایجاد حفره و جمع آوری خاک، پاشیدن کود، جابجایی و کاشت مجدد گیاهان اشاره کرد. توصیه می شود در زمان خرید به جنس و نوع آن توجه شود و دوام و مقاومت آن در اولویت خرید باشد.

 

6-کج بیل

از دیگر ابزار باغبانی که وجود آن الزامی است کج بیل است و در دو نوع متفاوت پهن و باریک ساخته شده است به گونه ای که هر یک از آنها کاربرد خاص خود را دارد. از مهمترین کاربردهای این ابزار برای شکل دادن به خاک، جمع آوری خاک اضافه در اطراف ریشه گیاهان، حذف و از بین بردن علف های هرز و ریشه های پوسیده و… می باشد.

 

7-کلوخ شکن

یکی دیگر از ابزار ضروری در باغبانی کلوخ شکل است که علاوه بر کندن خاک برای شکستن کلوخ نیز از این ابزار استفاده می شود. یکی از مهمترین کاربردهای این ابزار شخم زدن خاک باغچه است که منجر به تقویت و رشد بهتر و بهبود گیاهان می شود.

8-شن کش

شن کش یکی دیگر از ضروری ترین ابزارهای باغبانی است که به نسبت دارای دسته بزرگتر از دیگر ابزار می باشد. این ابزار از این قابلیت برخوردار است اجسام درشت و قلوه سنگ و … را از خاک نرم متمایز کند. نکته قابل توجه این است از این ابزار می توان در پاره ای از موارد برای شکستن کلوخ نیز استفاده کرد.

9-شلنگ و سر شلنگ باغبانی

از جمله مهمترین اقدام و فعالیت در زمینه باغبانی آبیاری و نگهداری از گیاهان و درختان است و این کار تنها به واسطه شلنگ مخصوص انجام می شود. این ابزار در مواقعی کاربرد زیادی دارد که وسعت زمین و باغ زیاد باشد. استفاده از شلنگ و سر شلنگ نه تنها می تواند آب را به صورت یکنواخت به تمامی فضای باغچه یا باغ برساند بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود

10-شلنگ و سر شلنگ باغبانی

از جمله مهمترین اقدام و فعالیت در زمینه باغبانی آبیاری و نگهداری از گیاهان و درختان است و این کار تنها به واسطه شلنگ مخصوص انجام می شود. این ابزار در مواقعی کاربرد زیادی دارد که وسعت زمین و باغ زیاد باشد. استفاده از شلنگ و سر شلنگ نه تنها می تواند آب را به صورت یکنواخت به تمامی فضای باغچه یا باغ برساند بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

11-پمپ آب

یکی از موارد مهم در باغبانی پمپ آب است که نقش مهمی در تامین آب و رشد گیاهان ایفا می کند. از مهمترین کاربرد این پمپ ها انتقال آب از چاه های آب، رودخانه و دریاچه ها است که در دو نوع پمپ آب برقی و پمپ آب بنزینی موجود می باشد.

 

12اره باغبانی

از دیگر ابزارهای ضروری برای باغبانی اره است که برای قطعه کردن و خرد کردن تنه درخت استفاده می شود و در سه نوع موجود می باشد. انواع اره عبارت است از اره دستی، اره بنزینی و اره برقی که هر یک از آنها در مواردی خاصی کاربرد دارند به عنوان مثال اره دستی که معروف ترین نوع اره باغبانی می باشد برای برش دادن شاخه های کوچک و سبک درخت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

13-چمن زن

این ابزار از این قابلیت برخوردار است که چمن های باغچه را کوتاه و مرتب کند و درجه تیغه را تنظیم و کنترل نماید. این ابزار دارای انواع مختلفی است که متناسب با مکان مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند. چمن زن دارای دو مدل برقی و دستی میباشد که مدلهای برقی اغلب برای زمین هایی که دارای وسعت بسیار زیادی دارند استفاده می شود و مدل دستی جهت کوتاه کردن چمن ها در کنار دیواره های و … استفاده زیادی دارد .

14-چرخ دستی یا فرغون

یکی از الزامی ترین ابزار در باغبانی چرخ دستی یا فرغون می باشد که برای حمل و جابجایی لوازم سنگین، چمن باغچه، کود و… در اطراف باغ مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات ممکن است لوازم به قدری سنگین باشد که فرد قادر به این کار نباشد از این رو این ابزار می تواند بدون هیچ محدودیت و دشواری اقدام به این جابجایی نماید.

15-چاقوی باغبانی

چاقوی باغبانی از لوازم مهم و چندکاره در باغبانی است که بیشترین کاربرد را در پیوند زدن، کندن خاک، وجین کردن و… دارد. همچنین با نام چاقوی قلمه زنی نیز شناخته می شود که جهت قلمه زدن انواع درخت ها به یکدیگر از این مدل چاقو استفاده می شود . شکل و جنس لبه این چاقو با دیگر چاقو ها متفاوت است و مخصوص این کار ساخته شده است .

16-سم و کود

سم و کود از ضروری ترین لوازم در حیطه باغبانی است به عبارتی گیاهان و درختان نیز همچون سایر موجودات به تغذیه مناسب نیازمند هستند از این رو علاوه بر آب و نور می توان با سم و کود به بهبود و تقویت رشد آنها کمک کرد

17-قیچی هرس

باغبانی و ابزار مورد نیاز

قیچی هرس از جمله ابزاری است که برای کوتاه کردن شاخه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که برای قیچی های معمولی بزرگتر است و توانایی برش آنها را ندارد.

 

18-شمشاد زن

یکی دیگر از ابزار باغبانی که وجود آن در این کار الزامی است شمشاد زن است که عمل مرتب کردن و نظم بخشیدن به چمن و شمشاد را انجام می دهد. این ابزار نیز در سه نوع دستی، برقی و بنزینی موجود می باشد و خرید آن باید با دقت زیاد و متناسب با کاربرد ان صورت بگیرد.

19-نخ سبک

گاهی اوقات ممکن است گیاهانی را مشاهده نمایید که مسیر خود را گم کرده و ظاهر محیط را از بین برده است در این صورت می توان با استفاده از این نخ های سبک رشد آنها را در مسیر دلخواه خود میسر نمود. به همین سبب است از این تجهیزات به عنوان ضروری ترین لوازم مورد نیاز افراد در باغبانی می توان بهره مند شد.

20-داس باغبانی

از دیگر تجهیزات و ابزارهای مهم برای باغبانی داس است که از تیغه های تیز و برنده برخوردار می باشد. این ابزار نیز از انواعی برخوردار است که عبارت است از داس دستی و داس بنزینی. بیشترین کاربرد این محصول در درو کردن زمین و محصولاتی همچون گندم و جو، کوتاه کردن چمن در فضاهای سبز و پارک ها و…می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = شش