وبلاگ

دلیل زرد شدن برگ گیاهان

وجود علل‌های اساسی محتمل، از آب‌دهی کم تا آب‌دهی بیش از اندازه گرفته تا مشکل آفت، پی بردن به مشکل گیاهان کار دشواری است.

دلایل زرد شدن گیاهان آپارتمانی

استرس رطوبت

زمانی که برگ ها زرد می شوند، آبیاری بیش از حد بوده است. در گیاهان گلدانی، مهم است تنها به اندازه نیاز به گیاه آب بدهید.اگر گیاهی با برگ های زرد دارید، خاک را در گلدان بررسی کنید.

برای بررسی اندازه‌ی رطوبتی که به گیاه می‌رسد، انگشتتان را حدود یک بند انگشت داخل خاک فشار دهید (فقط سطح خاک را بررسی نکنید، که معمولاً سریع‌تر از بقیه جاها خشک می‌شود).

تشخیص:

اگر تا یک بند انگشت زیر سطح خاک خشک شده باشد، احتمالاً گیاه تشنه است. فوراً یک لیوان آب به آن بدهید و به آبدهی منظم‌تر به گیاه پایبند باشید. اگر تا یک بند انگشت زیر سطح خاک مرطوب به نظر می‌رسد، گیاهتان احتمالاً آب کافی دریافت می‌کند، یا ممکن است حتی بیش از اندازه آبدهی شده باشد. نشانه‌های پوسیدگی ریشه را، مانند بوی کپک، بررسی کنید.

1-آب دهی بیش از حد: 

آب بیش از حد می تواند به برگ ها آسیب بزند. وقتی خاک به خوبی زهکشی نشود، بیش از حد مجاز آب باقی می ماند و سیستم های ریشه ای می توانند به معنای واقعی غرق شوند. بدون اکسیژن ریشه ها شروع به مرگ می کنند.

2-آب دهی خیلی کم:

شاید بعد از زرد شدن برگهای گیاه آپارتمانی تان مستقیم به فکر این بیفتید که حتما آب کمی به گیاه داده اید چراکه یکی از علل زرد شدن برگهای گیاه این است که آب کافی دریافت نمیکند. چنانچه گلدانتان برگهایش زرد شده است، حتما خاک گیاه را بررسی کنید و متوجه شوید خشک است یا نه. چنانچه تمامی خاک گلدان خشک است پس علت زردی برگها کم آبی گیاه است.

3- حشرات ریز

کنه‌های عنکبوتی یا شپشک آردی گیاهتان را تحریک می نمایند، اگرچه دیدنش با چشمان غیرمسلح دشوار است.

تشخیص:

آیا سوراخ‌های ریزی روی برگ‌ها وجود دارد؟ این علامت نشان می‌دهد که کنه‌های عنکبوتی از گیاهتان در حال تغذیه‌اند.

آیا چیز موم‌مانند و نرمی روی گیاهتان یافته‌اید؟ ممکن است مجرم شپشک آردی باشد.

برای از بین بردن آلودگی به آفت، سعی کنید گیاهتان را بشوئید، شاخ و برگ‌های آلوده را قطع کنید، اسپری آفت‌کش یا روغن چریش به گیاهتان اسپری کنید.

بگذارید گیاهانتان نور خورشید را جزب کنند

دلیل محتمل دیگرِ زرد شدن برگ های گیاهتان به این خاطر است که آنها در فقر نور خورشید به سر می‌برند.

تشخیص:

اگر گیاهتان در گوشه‌ای سایه‌دار قرار داده شده است، چند ساعت کنار پنجره بگذاریدش تا نورخورشید جذب کند.به‌دقت مراقب گیاهتان باشید که چگونه به این تغییر مکان واکنش نشان می‌دهد، چون برخی گیاهانِ حساس برای سازگاری پیدا کردن بعد از تغییر جا دوره‌ی سختی را سپری می‌کنند.

میزان مواد مغزی 

فرض کنید که گیاهتان همه‌ی موادی مغذی مورد نیازش را از خاک به دست می‌آورد، اما اگر برگ‌ها زرد شدند، شاید نشانه‌ی کمبود مواد مغذی‌ای باشد.

تشخیص: اگر برگ‌های قدیمی‌تر گیاهتان در حال زرد شدن است و برگ‌های جدید سبز خیلی روشن‌اند، این موضوع می‌تواند نشانه‌ی کمبود ازت (نیتروژن) باشد. به دنبال کودی برای گیاهتان با این ماده مغذی باشید و دستورالعمل میزان مصرفش را دنبال کنید تا از خشک شدن گیاه بر اثر کوددهی زیاد اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = شش