وبلاگ

کود چیست و نکاتی در مورد کود

کودها از جمله مهمترین ملزومات باغبانی و کشاورزی هستند. هر کشاورز نیاز دارد که برای محصولاتش از مقادیر مختلفی کود استفاده کند. اگر تنها یک باغ کوچک داشته باشید میتوانید به کودهای حیوانی بسنده کنید اما اگر هکتارها زمین فعال دارید که میزبان محصولات شما است دیگر کارتان با کودهای حیوانی راه نمی افتد باید به فکر خرید کود در حجم بالا باشید.

کود کامل یا کود NPK از جمله پر مصرف ترین انواع کود کشاورزی در دنیاست و در علم کشاورزی این نوع کود می تواند با تامین مواد مغذی و عناصر مورد نیاز گیاهان به رشد مطلوب آنها کمک کند.

عناصر تشکیل دهنده کود کامل چیست؟

نیتروژن/ فسفر/ پتاسیم

NPKاز حرف اول نام انگلیسی این عناصر گرفته شده است هستند که هر گیاهی در طول دوران رشد خود به آنها نیاز دارد.

کود کامل

ازت+ پتاسیم+ فسفر= کود کامل ازت یا نیتروژن موجود در کود کامل از برگ های گیاه محافظت می کند و به سالم نگه داشتن آنها کمک می نماید در حالی که فسفر نقش بسیار پر رنگی در رشد ریشه گیاهان دارد.

در این میان پتاسیم موجود در این نوع کود پر مصرف نیز سلامت عمومی گیاه و سیستم ایمنی آن را تقویت و به باروری و گلدهی گیاهان گلدار کمک می کند.

پس هر کودی که دارای این سه عنصر حیاتی و مغذی گیاهان باشد، کامل تلقی می شود. با توجه به این تعریف می توان گفت کودهایی که یک یا دو عنصر از این سه عنصر مغذی (نیتروژن، پتاسیم و فسفر) را دارا باشند کود کامل نیستند و به آنها کود ناقص گفته می شود. توجه داشته باشید که کودهای کامل با ترکیب کردن چندین کود شیمیایی به وجود آمده و با نام تجاری یا برند خاصی در بازار عرضه می شوند.

برخی از کودهای کامل را برای مصارف خاصی همچون استفاده جهت تقویت و رشد درختان مرکبات در نظر می گیرند که فرمولاسیون خاص خود را دارند و این موضوع در مورد کودهای با مصارف متفاوت دیگر نیز صادق است. دسته بندی انواع کودها در دسته بندی کودها معمولا از اصطلاحات و تعاریف خاصی استفاده میشود.

کود کامل، ناقص و متعادل ۳ دسته اصلی کودهای کشاورزی هستند. این نامگذاری های به مواد مغذی بکار رفته در کودها اشاره دارد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

کود کامل

کاربرد های کود کامل چیست؟

اکثر کودهای کامل مخلوط چندین کود شیمیایی مختلف هستند و تحت یک نام تجاری فروخته می شوند. بسیاری از انواع کود کامل برای استفاده خاص مانند درختان مرکبات یا برخی از گیاهان بارور فرموله شده اند.

فرمولهای مختلف کود کامل را می توان برای تغذیه هر نوع گیاه در هر شرایطی استفاده کرد. از این کودها می توان برای نگهداری از چمن های، گیاهان خانگی، سبزیجات، گل و درختان در هر نوع مخلوط خاک یا ظرفی استفاده کرد. کودهای کامل معمولاً به شکل گلوله یا گرانولی هستند تا بتوان به راحتی آن ها را پخش کرد.

کود کامل

کود ناقص چیست و چه کاربردی دارد؟

شامل کودهایی هستند که در فرمول آن ها تنها یک یا دو عنصر اساسی و مورد نیاز خاک و گیاه یعنی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) وجود داشته باشد.

به طور مشابه این کودها نیز معمولاً با نام مواد شیمیایی خاصی به عنوان یک کالا فروخته می شود و نه به عنوان یک کود مارک دار و اصلی. سوپر فسفات نمونه ای از کود ناقص است. فرمول آن ۰-۲۰-۰ است، و آن را به یک منبع عالی فسفر تبدیل می کند. کودهای ناقص معمولاً برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال ممکن است یک کشاورز از کودهای ناکامل ۰-۲۰-۰ که سرشار از فسافت هستند برای نهال برخی از درختان بارور که طی چند هفته اول بعد از کاشت نیازمند فسفات بالایی هستند استفاده شوند. بنابراین از این کودها برعکس کود کامل در هر شرایطی استفاده نمیشود و تنها در شرایط خاص میتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

کود ناقص معمولاً ارزانتر از کود کامل است و برای استفاده صحیح از آن لازم است یک باغبان یا کشاورز از مهارت بالایی برخوردار باشد. کودهای ناقص اغلب کریستالهای محلول هستند که شبیه نمک طعام هستند.

کودهای متعادل کدامند و چه تفاوتی با دو نمونه دیگر دارند؟ کود متعادل اغلب در باغداران و کشاورزانی که زمین های بسیار بزرگی دارند استفاده میشود.

این کودها بعضی اوقات “کود کامل” در نظر گرفته میشوند یعنی از هر سه ماده مغذی مقادیر قابل توجهی در فرمول این کودها قرار داده شده است. در برخی از موارد دیگر، واژه “متعادل” به کود کامل اشاره دارد که شامل تقریباً درصد مساوی از ۳ ماده مغذی اصلی است برای مثال کودهای با فرمول ۵-۵-۵ میتوانند هم کود کامل و هم متعادل شناخته شوند.

البته استفاده از این واژه معمولا چندان رواج ندارد و بیشتر باغبانان تنها از دو واژه کامل و ناکامل استفاده میکنند. نکات پایانی همه گیاهان از مواد مغذی به مقدار مساوی استفاده نمی کنند.

هرچند که بیشتر گیاهان از مقادیر مساوی ازت و پتاسیم و تقریباً 5/1 فسفر استفاده می کنند، اما این نسبت از گیاهی به گیاه دیگر در مراحل مختلف زندگی گیاهان متفات است.

همچنین، خاکهای مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی معدنی هستند. بنابراین برای اینکه بدانید باید از کدام کودها استفاده کنید باید نوع خاک کشاورزی خودتان را نیز بشناسید تا بتوانید کود کامل، ناقص یا متعادل مخصوص گیاهان خودتان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار × = 32