وبلاگ

کارت زرد حشرات

کنترل و کاهش جمعیت آفات از روش‌های مختلفی اعم از کنترل مکانیکی و کنترل زیستی استفاده می گردد.هدف از انجام کنترل مکانیکی کاهش مصرف سموم شیمیایی و به دنبال آن کاهش اثرات ناشی از مصرف این سموم است که ممکن است خسارات زیادی مانند مقاومت حشرات در برابر سموم و انباشتگی سم را در پی داشته باشند.

روش‌های مختلفی تحت عنوان کنترل مکانیکی و ارگانیک وجود دارد که در این بین استفاده از چسب زرد حشرات یا کارت زرد می‌تواند گزینه مناسبی برای پایش و کنترل جمعیت آفات در گلخانه، باغ و مزرعه باشد.

نحوه اثر کارت‌های زرد

حشرات در برابر طول موج‌های خاصی واکنش نشان داده و به سمت آنها جلب می‌شوند، طول موجی که حشرات نسبت به آن حساس‌تر بوده دارای طول موج بین 300 الی 650 نانومتر می باشد که کارت زرد در این محدوده قرار گرفته و سبب جذب بسیاری از انواع حشرات از قبیل انواع مگس ها، پشه، شته، سفیدبالک و زنجرک ها می شود.

استفاده از آن در کنار کشت های ارگانیک و محیط هایی که استفاده از سم مجاز نمی باشد بسیار موثر بوده و از کم هزینه ترین و کارآمد ترین روش های کنترل حشرات به حساب می آید.

مزایا و ویژگی‌های کارت زرد

  • بهترین روش برای شناسایی آفات
  • روشی بسیار آسان و کم هزینه برای کنترل آفات
  • بهترین روش برای پایش و تعیین نقطه اوج جمعیت آفت
  • وجود خطوط مشبک بر روی کارت زرد جهت تخمین جمعیت آفت
  • کاهش استفاده از سموم کشاورزی شیمیایی و غیر ارگانیک
  • کنترل حشرات بالغ آفت و درنتیجه کاهش میزان تخم ریزی آفت مورد نظر
  • تاثیر نداشتن دما و رطوبت روی کیفیت و کاربرد این کارت‌ها
  • قابلیت چسبندگی در هر دو سمت کارت
  • مقاومت بالا در برابر اشعه UV

هر کارت خاصیت جذب کنندگی حشرات را در صورتی که در معرض گرد و غبار قرار نگیرد به مدت ۶ تا ۱۲ ماه حفظ می‌کند و نیازی به تعویض آن نیست.

البته توجه داشته باشید که اگر جمعیت آفت بالا باشد و سطح کارت‌ها کاملا از آفت پر شده باشد در این صورت بهتر است آنها را تعویض کنید.

نحوه استفاده از کارت زرد

جنس کارت زرد جاذب حشرات:

این محصول از جنس پلاستیک براق با طول موج عمومی جاذب حشرات ساخته شده و قابل شست و شو بوده که در صورت استفاده ی مجدد باید روی آن را با انواع چسب های مقاوم به خشک شدن یا انواع روغن ها یی که چسبندگی داشته و زود خشک نمی شوند( مثل روغن مایع و یا روغن موتور، به شرطی که رنگ کارت زرد عوض نشود) بپوشانید وبارها از آن استفاده نمایید.

نحوه استفاده از کارت زرد

اگر قصد پایش و ردیابی آفت را در مزرعه یا گلخانه دارید بهتر است هر ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر یک کارت زرد را قرار دهید به گونه‌ای که برای یک هکتار استفاده از ۲۵ تا ۵۰ عدد کارت زرد مناسب است، اما اگر می‌خواهید کنترل انبوهی از آفت را در مزرعه و گلخانه انجام دهید در این صورت هر ۱۰ تا ۲۰ متر قرار دادن یک کارت زرد ضروری است.

برای باغات باید توجه کنید که اگر هدف شما ردیابی آفت است در هر هکتار قرار دادن ۳ تا۱۰ عدد کارت زرد مناسب است، اما به منظور کنترل انبوه آفت بهتر است برای هر درخت یک کارت زرد را استفاده کنید.

دقت کنید هنگام نصب این کارت‌ها بهتر است آنها را به گونه‌ای قرار دهید که ارتفاع مناسبی را نسبت به گیاه داشته باشند به صورتی که برای باغ باید از شاخه درخت آن را آویزان کنید و در مزرعه و گلخانه آن را نزدیک به گیاه کاشته شده قرار دهید. در واقع بهترین محل نصب کارت‌های زرد نزدیک به تاج گیاه است.

توجه کنید در گیاهانی که رشد عمودی دارند و ارتفاع آنها در طول فصل رشد مدام تغییر می‌کند باید مطابق با رشد گیاه ارتفاع کارت‌های زرد را تغییر داده و آنها را بالاتر ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 3 = بیست یک